Organisaties die regelmatig nieuwe medewerkers in dienst nemen of overeenkomsten met ZZP’ers aangaan, kennen het klappen van de zweep: altijd moet die overeenkomst digitaal worden getekend. Met Signly gaat dat eenvoudig en betrouwbaar – en krijg je snel je getekende document retour.
Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) – in de volksmond ook wel: de wet tegen schijnzelfstandigheid – is het voor elke organisatie van fundamenteel belang om samenwerkingen met ZZP’ers contractueel goed vast te leggen. Veel organisaties doen dat echter nog niet, mede omdat het digitaal laten ondertekenen van overeenkomsten voor hen nogal een gedoe is.
Dat is jammer, want met Signly laat je ZZP’ers, maar ook uitzendkrachten of nieuwe werknemers, heel eenvoudig overeenkomsten digitaal ondertekenen. Daarmee ga je niet alleen volledig voor digitaal, maar zorg je ook dat je je juridische administratie goed op orde kunt houden zonder dat het veel tijd, moeite of geld kost. Maar hoe werkt dat precies?
Arbeidsovereenkomsten of overeenkomsten van opdracht laten ondertekenen
Als je al vaker nieuwe medewerkers in dienst hebt genomen, heb je waarschijnlijk al een standaard-arbeidsovereenkomsten voorhanden. Wil je een ZZP’er in de arm nemen voor een opdracht? Dan biedt de Rijksoverheid via de Belastingdienst tal van modelovereenkomsten aan die je makkelijk kunt aanpassen naar jouw situatie en vervolgens kunt gebruiken.
Om zo’n overeenkomst vervolgens door je nieuwe werknemer of de ZZP’er van je keuze te laten ondertekenen, volg je onderstaand stappenplan:
- Log in bij Signly en start een nieuwe ondertekening.
- Kies een ID-verificatiemethode. Er zijn verschillende methoden voor identiteitsverificatie via Signly, waarvan SMS-verificatie de meest gebruikte is.
- Voer contactgegevens van de ZZP’er of de nieuwe werknemer in.
- Voeg het contract dat je hebt opgesteld toe. Nadat je dat hebt gedaan, kun je aangeven op welke plek in het document straks de handtekening moet verschijnen.
- Verzend het ondertekenverzoek naar de nieuwe medewerker of ZZP’er.
De ontvanger krijgt nu per e-mail een ondertekenverzoek, die vanuit elk apparaat kan worden gestart. Je kunt via Signly dus heel eenvoudig je digitale handtekening zetten via je telefoon of tablet, maar ook met de muis van je computer.
Handtekening gezet? Dan ontvang je automatisch het ondertekende document retour.
Signly gebruiken voor arbeidsovereenkomsten: praktische tips
Signly is de eenvoudigste oplossing om voortaan al je arbeidsovereenkomsten en overeenkomsten van opdracht digitaal ondertekend te krijgen. Om het maximale resultaat te bereiken, maak je gebruik van onderstaande praktische tips:
- Zorg dat de overeenkomst is getekend voordat de medewerker of ZZP’er van start gaat. Niemand houdt van de administratieve kant, maar zeker als het gaat om ZZP’ers onder de nieuwe wet DBA, is het cruciaal dat je een getekende overeenkomst hebt voordat met het werk wordt gestart. Je wilt juridisch gezien gewoon goed zitten.
- Doorloop het proces eenmalig zelf, bij wijze van test. Registreer je je voor het eerst bij Signly, dan krijg je tien gratis ondertekeningen cadeau. Gebruik één van die tien credits eens om jezelf een proefovereenkomst te sturen en te ondertekenen. Dan weet je hoe het proces aan beide kanten verloopt en kun je toekomstige ondertekenaars de juiste instructies geven.
- Vaak nieuw personeel? Overweeg integratie. Een overeenkomst verzenden via Signly conform bovenstaand stappenplan is niet veel werk, maar als je het meerdere keren per week moet doen, wordt het vervelend. Signly is eenvoudig te integreren in bestaande bedrijfssoftware. Zo kunnen we Signly voor je koppelen aan je personeelsdatabase, zodat je alle informatie van nieuwe medewerkers maar één keer hoeft in te voeren. Lees meer over digitale handtekeningen integreren via Signly, of neem contact met ons op voor persoonlijk advies.
De voordelen van Signly voor arbeidsovereenkomsten
Zet je voortaan Signly in voor het laten ondertekenen van al je arbeidsovereenkomsten en overeenkomsten van opdracht? Heel verstandig, want op die manier:
- Krijg je snel je ondertekende document retour, omdat je een gebruiksvriendelijk, laagdrempelig ondertekenproces aanbiedt. Geen gedoe met scanners en printers.
- Heb je een rechtsgeldige oplossing voor digitale handtekeningen in huis, die aan alle wettelijke eisen
- Weet je zeker dat alle handtekeningen en andere data veilig en betrouwbaar worden verwerkt. Wij gebruiken geen schimmige servers in rare landen. Gebruik je Signly, dan blijven al je gegevens binnen Nederland en wordt er altijd conform de AVG gewerkt. Wel zo veilig.
Signly vandaag nog uitproberen? Binnen twee minuutjes zet je je eerste gratis handtekening. Maak nu een vrijblijvende proefaccount aan en ga direct aan de slag!